Cut4thejob: Limburg maakt zich sterk voor jonge kappers aan het werk
07.08.20

Gilde Opleidingen heeft van de mogelijkheid gebruik gemaakt om via een People2people project van de Euregio Maas-Rijn een samenwerking op te zetten met Hast Katholiek Onderwijs Hasselt, een school voor beroepssecundair onderwijs (BSO) in België.

Het kappersvak is bij uitstek een creatief en sociaal beroep. En hoe kun je dit beter aanleren door buiten de 4 muren van een onderwijsinstelling aan de slag te gaan? Daar was HAST het mee eens en een samenwerking was snel opgezet.

Met succes zijn in het najaar van 2019 10 studenten van Gilde Opleidingen 2 dagen naar Hasselt gegaan. Na een interactieve kennismaking met 16 studenten van HAST, zijn de studenten aan de slag gegaan met knippen en stylen. Deze training heeft PivotPoint Benelux verzorgd. Het was opvallend dat het voor studenten al heel leerzaam is om van een andere instructeur les te krijgen en dan ook nog eens in een andere omgeving. In alle opzichten is het voor iedereen een leerzame ervaring geweest dus. Zo gaat het namelijk in de beroepspraktijk ook…

De doelgroep bij Gilde Opleidingen waren niveau 2 studenten. Deze studenten worden in 2 jaar basistechnieken en beroepsvaardigheden bijgebracht om later te gaan werken in het kappersvak. Voor deze studenten (ook gezien het drukke programma) is een langere stage in het buitenland vaak geen optie. Om ze toch kennis te laten maken met een andere cultuur en omgeving is dit project een ideale oplossing.

Enkele reacties van de docenten:

  • “De twee dagen zijn ook heel leerrijk ervaren door de docenten zelf. Waarvan je denkt dat goed zal werken werkt niet en andersom. Het is vooral ook goed om je eigen leerlingen eens in een andere context te zien en hoe ze met bepaalde situaties omgaan.”
  • “De welkomstvlog van HAST werd als heel leuk ervaren door de leerlingen van GO. Dit was een leuke ijsbreker. Ook de rode loper bij aankomst en de drankjes waren een leuke verrassing.”
  • “Het is duidelijk dat wanneer leerlingen uit hun comfortzone zijn en instructies krijgen van een ander, ze het vaak meteen moeilijk hebben. Het wordt meteen als “anders of nieuw” ervaren, terwijl ze dezelfde technieken ook gehad hebben op school. Dit is dus een leerrijke ervaring voor de leerlingen, omdat de realiteit in het bedrijfsleven ook zo zal zijn.”
  • “De samenwerking en het contact met een andere school is op zich al heel waardevol. Zowel voor docenten als voor de studenten. Ze ondernemen eens iets anders dan hun eigen lesprogramma. Leerlingen zien op deze manier ook hoe andere leerlingen het vak doen.”
  • “De leerlingen hebben de demo/ training als zeer leerrijk ervaren. Wel pittig vanwege de snelheid en ook omdat het net even anders ging dan ze gewend waren, maar ze waren allemaal enthousiast.”

Het project is mede mogelijk gemaakt met steun van het Interreg V (People2People) programma van de Euregio Maas-Rijn.